ࡱ; >=  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<?Root Entry  !"#$&')  FMicrosoft Word-Dokument MSWordDocWord.Document.89q [~~Alaprtelmezett$a$1$*$7$5$3$A$3B*OJQJCJmHsHKHPJnH^JaJ_HtHBA@BAbsatz-StandardschriftartBBAbsatz-StandardschriftartHHWW-Absatz-StandardschriftartJJWW-Absatz-Standardschriftart1L!LWW-Absatz-Standardschriftart11.X1. Hangslyozs6]DRDCmsor x$OJQJCJPJ^JaJ2BR2 Szvegtrzs x"/Qb"Lista^J@r@Felirat xx $CJ6^JaJ]22 Trgymutat $^J2*hj<[d\/01Ed\232*2*PGTimes New Roman5Symbol3&ArialGTimes New RomanOLucida Sans Unicode5Tahoma3&Arial5TahomaBhEffv*v*' 0 0Oh+'0|8 @ L X d p5@z}G@)@v)@_M 0d\Caolan80 2h2*/2^^^r4b Filozfia s valls A berlini Freie Universitt 2010 jlius 19.-22. kztt nmet knai konferencit rendezett az eurpai s zsiai gondolati s vallsi tradcik tmakrben. A modern trsadalomban flrerhetetlenl kifejezQdQ vallsi igny a kor sajtossgainak megfelelQ kulturlis jelensgeket hvott letre. A vallsok visszatrse a szekularizlt modernitsba azonban nem csupn  patchwork (Robert Wuthnow), vagy  bricollage (Danile Hervieu-Lger) jelensg, annl az individuum sokkal erQsebb orientcijt takarja, amely a modernits konformizmusa s rtkpluralizmusa elleni szemlyes fellpsben manifesztldik. Az rtkvlsg, legyen az  poszt-szekularizlt vallsossg (Jrgen Habermas), vagy  megrzkdtats (Kardinal Lehmann), visszatrst eredmnyez a tradcikhoz. Ahogyan arrl Dr. Hans Feger, a konferencia szervezQje beszmol, a tmavlaszts egyik meghatroz gondolata, hogy a filozfia a tuds hatrainak meghatrozsra az emberi egzisztencia vgsQ cljainak rkrdezse okn hivatott. Ez a vallst, rszint mint kulturlis rksget, szksgszerqen fontos tmv teszi. Vallsos tudat esetben transzcendentlis viszony nlkl is kpesek lehetnek vallsok vallsi ignyt kielgteni, mi alapjn felttelezhetQ, hogy ez az igny antropolgiai konstansknt tekinthetQ. A prbeszd Knval pedig azrt izgalmas, mert a kelet-zsiai tradciban nem ismerik valls s filozfia elvlasztst. Ellenttben Eurpval. Ebben az sszefggsben prblja meg a konferencia valls s filozfia viszonynak egy a kor sajtossgainak megfelelQ tematikjt megadni, s ebben ahhoz az eurpai gondolati tradcihoz val kapcsoldst kifejezsre juttatni, amely  hasonlan a kelet-zsiaihoz  valls s filozfia elvlasztst nem ismeri. A konferencia elQadsai ngy krdskr kr csoportosultak:  Valls s bensQsgessg ,  Vallsfilozfia keleten ,  Valls s transzcendencia s  Vallsfilozfia nyugaton . A  Valls s bensQsgessg szekciban Volker Gerhardt (Berlin)  A hit mint a tudshoz val szuvern hozzlls cmmel tartott elQadsban Kant hres ttelbQl indult ki, mely szerint a tuds hatrait azrt kell megadni, hogy helyet teremtsnk a hit szmra. Ez alapjn tuds s hit ltszlag ellenttben llnak egymssal. Az elQads ezzel szemben arra mutatott r, hogy hit s tuds klcsnsen egymsra utaltak, sQt szigoran vve a hit csak mint tudshoz val hozzlls rhat le. Ebben a mindenkor nlklzhetetlen funkcijban a hit a meggyQzQds helyt foglalja el. Ha ezen formjban tudatosan kifejezQdik s mint a hvQ vilghoz val viszonyt karakterizl viselkeds rtkelQdik, akkor a hitet mint a tudshoz val szuvern hozzllst kell meghatroznunk. Ebben llt az elQads tzise. A szekci egy msik elQadsban Ryosuke Ohasi (Kiot)  Zen s filozfia a Kiot Iskolban cmmel hangslyozta, hogy  zen s filozfia semmikppen nem jelenti, hogy hogy kt terletet  egy hibridet ltrehozva  ssze kellene ktni. Egy ilyen hibrid mind a zen, mind a filozfia oldalrl nzve torzuls lenne s nem tekinthetnnk leterQs fejlQdsknek. A zen kezdetei ta kifejezetten elveti a spekulatv reflexit mint a gyakorlat eszkzt s megfordtva a filozfia szmra soha nem mint egy feltett tapasztalat rvnyeslt a gondolkods, amelybQl kiindulna. A gondolkods mindig is alapelem volt s lesz. EbbQl fakadan zen s filozfia fggetlenek kellenek legyenek egymstl. Ez azonban Ryosuke Ohasi szerint nem zrja ki, hogy valaki a zennel s filozfival is foglalkozzon s benne az eredendQen egymstl elvlasztott terletek tfedjk egymst, tkzzenek s az tkzs  szikriban tallkozzanak. Ez flveti a krdst: tnylegesen fellelhetQ diszkontinuits s kontinuits, zen s filozfia ilyen viszonya egy emberben? A Kiot Iskola egyes gondolkodi megvlaszoljk ezt a krdst. Ryosuke Ohasi szerint ez a modern Japnban az eurpai vilggal val tallkozsbl keletkezett filozfiai iskola a nmet s a knai gondolati tradci filozfiai tallkozsnak tekintetben is kultrfilozfiai ismrvnek tekinthetQ. A szekci kvetkezQ elQadsaiban Wilhelm Schmidt-Biggemann (Berlin) valls s vallskritika helyzetrQl rtekezett a posztkolnilis korban, Hans Waldenfels (Bonn) a nyelvi s a gondolati nehzsgeket elemezte a nyugati keresztnysg s a knai gondolkods kztt, Jesuit Matteo Ricci munkssga alapjn. Yang Xusheng (Peking) a Wu (smnsg) s az antik racionalits prhuzamba lltsa alapjn adta meg a knai vallsossg egy j interpretcijt. Georg Stenger (Wrzburg) racionalits s tapasztalat kz helyezte a vallst, amelyet mint a kelet-nyugati tjrk lehetsges paradigmatikus kapujt rtelmezett. Xu Longfei (Peking) a nesztorianizmust ismertette Knban, Heiner Roetz (Bochum) pedig Christian Wolff interpretcijt a konfucionista etikrl s egy belsQ transzcendencia krdsrQl. Lin Chen-kuo (Tajvan) a szekci zrelQadsban egy javaslatot fogalmazott meg filozfia s valls jvQjrQl, amelynek alapja az igazsg feltrsa a buddhista meditci metdusban. A  Vallsfilozfia keleten szekciban Almut-Barbara Renger (Berlin)  A Ch'an a valls s a filozfia terletn. A knai buddhizmus egy formjnak revitalizlshoz a mai Knai Npkztrsasg terletn cmq elQadsban a valls jelentQsgnek jbli megnvekedsrQl beszlt a Knai Npkztrsasgban, amelyet az orszgban az utbbi nhny vtizedben lezajlott sokfle vltozshoz sorolt. Mint mondta a kulturlis forradalmat kvetQ nyits s reformpolitika utn tfog vltozs kezdQdtt. Ezen folyamatok kztt vallsok  nem utolssorban a tny elismerseknt, hogy ezek llamhatalmat biztosthatnak  trvnyileg korltozott keretek kztt ismt engedlyezettek lettek. Ez  eleinte a 80-as vekben mg vontatottan, aztn a 90-es vekben s az j vezred elsQ vtizedben risi sebessggel  a tradicionlis vallsok jraledshez vezetett egy j politikai, szociolgiai s intellektulis kontextusban. A buddhizmus mig nvekvQ npszerqsgq knai iskoljhoz tartozik a Ch'an, amelybQl Koreban a Seon Iskola, Japnban pedig a zen fejlQdtt ki. A szekci tovbbi elQadsaiban Kwan Tze-wan (Hongkong) a fenomenolgiai megklnbztetst s a kt igazsg buddhista doktrinjt hasonltotta ssze, Mechthild Leutner (Berlin) pedig a sinolgus J.J.M. de Groot munkssga nyomn Kna vallsi rendszert ismertette. Yao Zhihua (Hongkong) a bqn problmjnak buddhista megkzeltsrQl rtekezett, amelynek kzppontjba a hirtelen megcsal gondolatok keletkezst lltotta. Carmen Meinert (Essen) a knai etnikum a tibeti buddhizmussal val tallkozsnak pldjn keresztl vizsglta a vilgi hatalom s a tlvilgi kpessg kztti tjrs lehetQsgt. Wang Hui (Peking) Lu Xun felvilgosods-eszmjrQl tartott vitaindt elQadst. Wu Tianyue (Peking) egy esettanulmnyt adott elQ az operatv kegyelem s az akarat szabad dntsnek koegzisztencijrl goston alapjn. Wong Kwok-Kui (Hongkong) Hegel Lao-ce kritikjt s ennek implikciit ismertette. Wang Wen-Sheng (Tajvan) a knai s a nyugati filozfia sszehasonltst dolgozta ki Hannah Arendt reflexii alapjn a kpi- s metaforikus nyelvrQl. A  Valls s transzcendencia szekciban Xie Dikun (Peking)  Az elveszett szellemi haza nyomban. Ksrlet a szlQfldi tanulmnyok irnti lelkeseds (guoxue re) magyarzatra cmmel egy olyan jelensget vizsglt, amely az elmlt vtizedben a knai szellemi letben heves vitk egsz sort vltotta ki belfldn s klfldn egyarnt. A cl a tradicionlis knai kultra kutatsa s fellesztse volt. A vitban tbbek kztt az a krds is flmerlt, hogy miknt hatrozand meg a  szlQfldi tanulmnyok tartalma, hogy fogalma igazolt legyen az idegen kultrk s az aktulis globalizlt kontextus viszonyban is. Ebben a szertegaz vitban kt meghatroz irnyzat alakult ki: a kultur-konzervativizmus s a kultur-nihilizmus. A szekci tovbbi elQadsai kztt szerepelt Helwig Schmidt-Glintzer (Gttingen) rtekezse a kontingencia-kezels stratgiirl s a transzcendencia bensQsgessgrQl Knban. Claudia Bickmann (Kln) filozfia s valls klnbzQsgkben val klcsnssgrQl ksztett esettanulmny. Markus Wirtz (Kln) tzise abban llt, hogy a hit-tuds fogalompr az emberi meggyQzQds ltalnos struktrjt kpezi. Wenchao Li (Hannover) a kellemetlen fogalma felQl beszlt a knai filozfirl. Oliver Jahraus (Mnchen) a szubjektum fogalmt mint valls-szociolgiai kategrit vizsglta Mzes, Descartes s Luhmann alapjn. Steve Palmquist (Hongkong) azt a krdst vetette fl: alapozhat-e kanti  igaz valls Dao De Jing elveire? Sun Xianchen (Sanghaj) filozfia s nem-filozfia fogalmt elemezte Lvinas gondolatisgban s ennek inspircijt a knai filozfira. Wang Ge (Peking) Lvinas megnyilvnuls fogalmbl kiindulva a hallst mint a filozofls egy lehetsges mdjt vizsglta. A  Vallsfilozfia nyugaton szekciban Andreas Arndt (Berlin)  Filozfia s valls Hegelnl s Schleiermachernl cmmel tartott elQadsban arrl beszlt, hogy Schleiermacher s Hegel mindketten a maguk specilis mdjn definiljk jra filozfia s valls viszonyt. Schleiermacher megalapozsukban s rvnyessgi ignykben szigoran elvlasztja Qket, s ppen ezrt gondolja, hogy sszhangot tud kztk tartani. Hegel mindkettQt az abszolt szellem rszv teszi, amelyben az emberi szellem ntudatra bred, s ennek kvetkezmnyeknt a valls felolddik a filozfiban mint nnn igazsgban. MegegyezQ Schleiermachernl s Hegelnl a diagnzis, mely szerint az ortodoxia csakgy mint a termszetvallsi koncepcik s a moralista vallsok idejt mltak s a filozfinak nllan kell ignyket igazsgra s rvnyessgre megalapozni. Ez Schleiermachernl a vallsok pluralitsnak vgeredmnyben filozfiailag megalapozott koncepcijhoz vezet. Hegelnl a vallsok historizlshoz az emberi szellem trtnetnek keretben. A szekci keretben Zhu Zhifang (Wuhan) tudomny s valls egy pragmatikus integrcijt vzolta. Lau Chong-Fuk (Hongkong) az intelligens tervezs elmletnek kritikjt dolgozta ki s szemlltette tudomny, valls s filozfia pldjn. Manfred Baum (Wuppertal) az etikai kzssgrQl tartott elQadst Kant vallsfilozfijban. Joachim Ringleben (Gttingen) a fiatal Hegel viszonyt elemezte a Jnos-prolgushoz. Anne Eusterschulte (Berlin) Jacobi filozfijt interpretlta  dupla filozfiaknt . Rainer Enskat (Halle) Kt alapelvet hatrozott meg annak kapcsn, hogy van-e politika valls nlkl. A politikai ernyek s a polgri valls koncepcijt. Hans Feger (Berlin): Schelling s Kierkegaard hatrtlpse kapcsn fogalmazta meg a  vagy filozfia  vagy valls tzist. Gnter Zller (Mnchen) a valls s a filozfia kztti viszony politikai karakterrQl rtekezett Spinoza alapjn. (*,d v *2dT"""""%&'',(.(((*4*<+V+++,,,-- .`/b///77778899: ;X<j<̰̰̰̾̾̾̾̾ mHsH65nH_HtH]\mHsH5nH_HtH\mHsH5nH_HtH\mHsHnH_HtH mHsH65nH_HtH]\ 65]\ mHsH65nH_HtH]\>j<<= >(>>>??6@J@EEE*FG&GGGHHnIIrJJJKdK\LlLTMVMMMNNrOfUhUUU,VHVDW^WWXXXNYjYZZ0[:[R[\[|[[[ŷ簾 mHsH65nH_HtH]\ mHsH65nH_HtH]\mHsH5nH_HtH\mHsH5nH_HtH\mHsHnH_HtH mHsH65nH_HtH]\ mHsH65nH_HtH]\:[d\$0JmHsH65nH_HtH]\(*,d *T'`/b/77??E$a$$a$$a$$a$$a$$a$$a$$a$$a$$a$$a$$a$$a$$a$$a$$a$$a$$a$EETMVMfUhUd\$a$$a$$a$$a$$a$$a$0. A!n"n#n$n2P1h0p3P(20՜.+,D՜.+,\Root Entry F CompObjjOle 1TableGSummaryInformation(%WordDocument2hDocumentSummaryInformation8(t