ࡱ> 5@$bjbj220XXbTD*r,r,r,8,D,*A-----...???????${BRD?).....?--A8U9U9U9.r--?U9.?U9U9G::[:-- ^"r,a6B:,;GAHA:oE7oE:**oE:<..U9.....??** 39"** BEVEZETS A FILOZFIBA 12. vfolyam vi raszm: 32 Clok s feladatok A blcsessg a mindennapi let rsze, termszetesen nem a nagy filozfusok tantsainak ismerete, hanem a blcsessg letirnyt funkcija rtelmben. Ezrt fontos, hogy a felnvekvQ ifjsg ismerje meg a blcselet s az let kapcsolatt. A filozfia a hagyomnyos filozfiai felfogs szerint a valsg egyetemes s mindent tfog horizontjban  gondolkodik a ltrQl. A teljessg felQl s a teljessg megrtsnek ignyvel kzelt a ltezQhz. Globalizld korunkban a filozfia jelentQsge nQ, mert segthet a tjkozdsban, vilgkpnk megteremtsben, az informcizn clszerq szelektlsban s felhasznlsban. A tantrgy tantsi anyagnak megjellse a filozfia meghatrozsnak nehzsgbQl addik. Nem ltezik egy igaz filozfia, hanem csak krdsek vannak, melyek nagy rsze lland; s vlaszok, melyek az emberi gondolkods trtnetben igen klnbzQk. Jaspers szerint a filozfia ton-levst jelent. Ltjogosultsgt ma is az ember azon rtelmi-rzelmi ignye adja, mely a vilgmindensg egsznek megrtsre irnyul. (Ez igaz lehet akkor is, ha ppen a megrts lehetetlensgvel szembeslnk.) Ennek az ignynek a felkeltsre, illetve megerQstsre a kzpiskolban mr lehetQsg s szksg van. A kzpiskola zr vfolyamn, az rettsgi vben, heti egy rban a tantrgy clja termszetesen nem lehet az, hogy a tanulk rszletes s alapos ismereteket s tjkozottsgot szerezzenek akr csak az eurpai filozfiai gondolkods kt s fl vezredes fejlQdsrQl, problminak mrhetetlen gazdagsgrl, az utbbiak megoldsra tett megjul erQfesztsek sorn felhalmozdott pratlan szellemi tQkrQl. A megvalsthat clnak ennl sokkal szernyebbnek kell lennie. A tanulk szerezzenek tapasztalatokat a filozfia sajtos, az emberi szellem minden ms tevkenysgi formjtl klnbzQ gondolkodsmdjrl. Alakuljon ki bennk az emberi lttel kapcsolatos krdsek feltevsnek s az nll vlaszkeressnek a kpessge; bredjen fel bennk az igny, hogy felismerjk sajt koruk lnyegi problmit s reflektljanak a felvetQdQ krdsekre. Ismerjk fel a filozfinak a klnbzQ, ms emberi szellemi terleteket integrl s szintetizl szerept, rtkhordoz voltt. Ismerjk fel azt, hogy a filozfia a kzs eurpai kultra egyik pillre. Alakuljon ki a tanulkban az egszsges kritikai szemllet s a trgyszerq, indulatmentes vitakultra. Sajttsk el a logikus rvels, a vitatkozs szablyait. Szerezzenek tapasztalatokat arrl, hogy mit jelent a klnbzQ nzetek s vitapozcik tisztelete, a tolerancia. Tudatosuljon bennk, hogy a vita alapja az alternatvk szmbavtele s a vlaszts szabadsgnak, a szabadsg korltainak tudomsulvtele. Ismerjk fel a tanulk, hogyan segtheti mindennapi letket a filozfia s a tudomny. Jussanak el annak felismersre, hogy a filozfia nagy problmi rk emberi krdsekbQl fakadnak, s gy a rgi korok filozfii nem poros blcseletek, hanem ltalnos emberi problmink. Lssk be, hogy a filozfiai krdsek s a rjuk adott vlaszok morlis tartalmakat is hordoznak, s hogy minden embernek llst kell foglalnia az erklcs krdseiben. Tudatosuljon bennk, hogy az a hiteles szemlyisg, akinek a gondolkodsa, a szavai s a tettei szinkrnban vannak. A tantrgy szmra adott szqk lehetQsgek arra elegendQek, hogy a tanulkban felbredjen az rdeklQds a filozfia irnt. A fent lertak megvalsulsa jelentQs mrtkben hozzjrulhat ahhoz, hogy az rett nyilvntott tanulk erklcsileg felelQsen gondolkod, kiegyenslyozott, harmonikus szemlyisgekk vljanak. A tanr a tanuli ignyeknek s az iskola sajtossgainak megfelelQen dnthet arrl, hogy a kultrtrtneti slypont, az interdiszciplinaritst hangslyoz, kronologikus, problmacentrikus felptsq (1) tantervet vlasztja, vagy a hagyomnyos filozfiai diszciplnk felQl kzeltQ, tematikus felptsq (2) koncepcijt kveti. Fejlesztsi kvetelmnyek A filozfiai gondolkods egyrszt olyan kognitv kszsgeket ttelez fel, mint a problmamegold gondolkods, az rvelsi technikk ismerete, a logikus gondolkods eljrsainak alkalmazsa (analzis, szintzis, dedukci, indukci), msrszt olyan integratv kpessgeket, melyek vgl a legmagasabb rendq mqveletben, az nll tletalkotsban nyilvnulnak meg. A logikus gondolkods tizenkt v alatt kialakult ignye s kpessge s az elsajttott ismeretek a filozfiarkon teljessgkben megmutatkozhatnak. Egy-egy filozfiai problma felvetse s annak kifejtse trtnhet beszlgets, vita, szvegrtelmezs formjban, az essz vagy az rtekezs mqfajban, szban s rsban. A kifejts felttele teht a nyelvi kultra meglte, az argumentcis kszsg, az sszefggsek megltsa a klnbzQ felvetsekben, valamint a szemlyes llsfoglals megfogalmazsnak ignye. Ha egy filozfiai szvegrszlet a filozfiai problma felvetsnek s kifejtsnek a kiindulpontja, akkor elQtrbe kerl a szvegelemzsnek, a klnbzQ lehetsges szveginterpretcik kifejtsnek, a gondolatok logikjra val utalsnak, az idQbeli tjkozdsnak, az rtkelsnek a kpessge. A tanuli megnyilatkozsnak bizonytania kell a nyitottsgot a klnbzQ gondolatrendszerek befogadsra, az nll krdsfeltevs kpessgt s a szemlyes llsfoglals kialaktsnak ignyt. Filozfiai szvegek rtelmezse esetn a problmafelvets, a krdsek megfogalmazsa s a klnbzQ megkzeltsi mdok nyjtanak lehetQsget a kszsgek rtkelsre. BelpQ tevkenysgformk A tantrgy specifikumnak megfelelQen egyarnt szksges a kognitv (analzis, szintzis, dedukci, indukci) s az integrl kpessgek fejlesztse. Egy adott problma mindennapi, mqvszi, tudomnyos, filozfiai s vallsi felvetsi mdjnak a megismerse. Az egyszerqbb erklcsi krdsek, letproblmk filozfiai krdsknt val megfogalmazsa, filozfiai szempont rtelmezse. Egyszerqbb filozfiai szvegek olvassa. Ennek sorn ismerkeds a filozfia szaknyelvvel, alapvetQ fogalmaival, az rtelmezs lehetQsgeivel. Korbban ismeretlen fogalmak megrtsnek, meghatrozsnak a gyakorlsa a szveg kontextusbl. nllan vagy tanri irnytssal a filozfiai problma felismerse az elemzett mqrszletben. Az olvasott szvegekben ismerje fel a klnbzQ rvelsi technikkat. Fejlessze argumentcis kszsgt, tanuljon meg klnbsget tenni helyes s inkorrekt rvels kztt. Minden tanul kapjon lehetQsget arra, hogy egyni llspontjt kialaktsa s vlemnye mellett rveljen. A mqvelQdstrtneti s interdiszciplinris vonatkozsok ttekintse sorn ksztsen ttekintQ tblzatokat, melyekben a korszakok, esemnyek, irnyzatok, alkotk, alkotsok, eszmk s problmk egymshoz rendeltsge tkrzQdik. Hasznlatuk rvn tanulja meg kezelni a legfontosabb korszerq, magyar nyelven is forgalomban lvQ, ismeretterjesztQ cl filozfiai kziknyveket. A filozfia sajtossgbl addan a kt tanterv- varici eltrQ megkzeltsi mdok vlasztst teszi lehetQv. Mindkt vltozatra rvnyes kzs kvetelmny 6-8 5-6 filozfus gondolatrendszernek megismertetse s 4-5 problma megvitatsa. Problmakzpont filozfia- s mqvelQdstrtneti megkzeltsmd TMAKRK TARTALMAK BevezetQ beszlgets Egy vlasztott tma (krds, problma) klnbzQ megkzeltsekben (htkznapi, mqvszeti, szaktudomnyos, filozfiai) val bemutatsa; a filozfia trgya, a filozfiai gondolkods sajtossgai. Antik filozfia Az arkh s a logosz, a ltezQ s a lt, vlekeds s igazi tuds, a vilgrl val beszd s gondolkods, az erklcsi j, a szkratszi rvelsi mdszer (preszkratikusok s Szkratsz). Az lland megragadsa a vltoz dolgokban, az igazi megismers lehetQsge, a j ideja, az idelis llam, a dialgus mint mdszer (Platn) a ltezQ s a lnyeg sztvlasztsnak kritikja, anyag-forma kettQssge, a szubsztancia keletkezse s ltezse, idelis llamformk, az erklcsi j, ernyek,  kt szlsQsg kztti kzp (Arisztotelsz)az erklcsi j, ernyek, boldogsg, biztos ismeret a klvilgrl, igazsgkritrium, szellemi s anyagi vilg (epikureusok, sztoikusok, szkeptikusok, jplatonizmus). Fogalmak Kozmosz, arkh, logosz, vlekeds (doxa) s a valdi ismeret (episztm), szophisztsz, dialektika, bbskods, idea, rszeseds, visszaemlkezs, metafizika, szubsztancia, erny (aret), boldogsg (eudaimnia), sztoa, szkepszis, ataraxia, hdon, apatheia, epokh. Ajnlott mqrszletek Hrakleitosz: Tredkek B 1; Parmenidsz: Tankltemny B 8 1-61; Platn: llam VII. 514 a-518 b, (Barlanghasonlat); Szkratsz vdQbeszde, Lakoma (rszletek); Arisztotelsz: Politika, Potika (rszletek), Nikomakhoszi Etika II. 5-6. 1106b-1107 a; Epikttosz: Kziknyvecske 1. fejezet; Epikurosz levele Menoikeuszhoz (rszlet); Seneca: Az let rvidsgrQl. Interdiszciplinris s kultrtrtneti vonatkozsok ajnlsa Irodalom: az olvasott mqvek rtelmezsvel sszefggQ filozfiai fogalmak, illetve hatsok. Pldul:aAntik grg irodalom: Homrosz mqvei, Euripidsz s Szophoklsz drmi, mitolgia; renesznsz; felvilgosods; klasszicizmus; romantika; barokk; Dante: Isteni sznjtk; Janus Pannonius; Balassi; Berzsenyi; Keats: da egy grg vzhoz; Kosztolnyi: Marcus Aurlius; Thomas Mann: Hall Velencben. Magyar nyelv: nyelv s gondolkods, retorika; trtnelem: az kori grgk, az kori Rma; biolgia s fldrajz: elmletek a vilgegyetem kialakulsrl, az let keletkezsrQl, Hippokratsz, Ptolemaiosz; fizika- s matematikatrtneti ismeretek: Thalsz, Pthagorasz, Eukleidsz, Arkhimdsz; festszet: Raffaello: Az athni iskola; az antik vilg mqvszete (festszet, ptszet, szobrszat) stb. Ajnlott rsbeli s szbeli tmk (essz, beszlgets) A vlekeds s a tuds; Ernyek az korban s napjainkban; Az idelis llam; Szerelemfelfogsok Platn Lakoma s Dante Isteni sznjtk c. mqveiben;  Mert a kutats s a tanuls teljes egszben nem ms, mint visszaemlkezs. (Platn) Kzpkori filozfia A keresztny teolgia s az antik filozfia, a keresztnysg vilg- s istenfelfogsa (patrisztika), hit s tuds, test s llek dualizmusa. A boldogsg mibenltnek keresse, Isten fel irnyul szeretet, az igazsgot keresQ ember, a rossz mint lthiny, a szabad akarat (Szent goston). Az ltalnos fogalmak s az egyedi ltezQk viszonya, rtelmi s hitigazsg, Isten ltnek t ton trtnQ bizonytsa, skolasztikus rvelsi mdszer (skolasztika, Aquini Szent Tams). Fogalmak Patrisztika, semmibQl val teremts, teolgia, logosz, immanens s transzcendens vilg, boldogsg, erklcsi rossz, szabad akarat, skolasztika, univerzlia-vita, realizmus, nominalizmus, ontolgiai istenrv, skolasztikus rvelsi mdszer, tomizmus. Ajnlott mqrszletek Szent goston: Vallomsok VII. knyv III V, VII, XI XVI, (a szabad akarat s a rossz krdsei). Aquini Szent Tams: Summa Theologiae, Pars.I, Questio I., Art. 1 2. Interdiszciplinris s kultrtrtneti vonatkozsok ajnlsa 0Jj:&<&'6'8'<3l3n32;4;<&>>>f?n?v? @@@@@vBxBB DDHH HHHIʴxc)hi:hl9CJcHdhdhdhrHhrhl9%hi:hl9cHdhdhdhrHhrhl9)hi:hl9CJcHdhdhdhrHhrhl9hl9CJ hi:5CJ hi:CJ hi:CJhi:0JCJ,hi:hxQn5CJcHdhdhdhWu hi:5CJhi:&0Jjp  p T^H n$'8'*f0<3$7`7a$$a$ $$a$$$a$"<3n3&> @@@@@@@@vB?kd$$If0zW%Xaz $$If^a$$If$a$$$a$$7^7a$ $$a$ vBxBBHHH HHInh$If?kd$$If0zW%Xaz $$If^a$$If?kd`$$If0zW%XazIIJ(JLLMzM2NDNFNDPFPHPSSSSSS.T V V2VYYYZ[[[[["\n]p]r]]rrrrzt­k)hi:h0CJcHdhdhdhrHhrh0CJUHhrh0CJ hi:6CJHhs&hVCJ)hi:h0CJcHdhdhdhrHhrh0CJ)hi:h0CJcHdhdhdhrHhrh0CJ hi:5CJhi: hi:CJ*II,JLLLMzMSSnh$If?kd$$If0zW%Xaz $$If^a$$If?kd $$If0zW%Xaz SSS.TV V V6VYYn?kd@$$If0zW%Xaz $$If^a$$If?kd$$If0zW%Xaz YYYZ[[[["\l]n]h?kd$$If0zW%Xaz $$If^a$$If$If?kd$$If0zW%Xaz n]p]r]]uuuuu:wh?kd$$If0zW%Xaz $$If^a$$If$If?kd`$$If0zW%Xaz Irodalom: a mqvekben felvetett krdsek filozfiai elmlytse. Pldul:aAntik irodalom; Dante: Isteni sznjtk; barokk magyar irodalom; nletrs; Bethlen Mikls; II. Rkczi Ferenc; Lev Tolsztoj; Babits Mihly goston-tanulmnya. Magyar nyelv: a retorika alkalmazsa. Trtnelem: a keresztnysg, Eurpa a 14 15. sSzzadban. KpzQmqvszetek: festszet: Botticelli s Drer goston-brzolsa, Grnewald; ptszet: romn stlus, gtika stb.. Zene. Ajnlott rsbeli s szbeli tmk Honnan ered a rossz? Ne kifel fordulj  trj magadba; az ember bensQjben lakik az igazsg. (Szent goston) Az antik filozfia hatsa Aquini Szent Tams istenbizonytkaiban. jkori filozfia Biztos ismeretelmleti kiindulpont keresse, tapasztalat s rtelem, ktelkeds, a  velnk szletett eszmk tana s kritikja (Bacon, Descartes, Locke), (magyar filozfiai vonatkozs: Apczai Csere Jnos). Trsadalmi szerzQds- elmletek, a hatalom legitimitsnak krdse, a kzj s az egyni rdek, radiklis szakts a klasszikus termszetjogi tradcival (Hobbes, Locke, Spinoza, Rousseau). A felvilgosods, az sz s az rtelem lehetQsgei s korltai, a tudomnyos haladsba vetett hit (enciklopdistk, Kant). Tllps az empirizmus s a racionalizmus egyoldalsgn,  kopernikuszi fordulat , a jelensgvilg s a magukban lvQ dolgok vilga, a morlis j (Kant). tfog metafizikai rendszer, a gondolkods s a lt, a szabadsg s a szellem kibontakozsi folyamata a vilgtrtnelemben (Hegel). Fogalmak Racionalizmus s empirizmus, mdszeres ktely, szubsztancik: Isten, a gondolkod s a kiterjedt dolog, velnk szletett eszmk, idea, tabula rasa, trsadalmi szerzQds- elmlet, termszetjog, termszeti trvny, liberalizmus, Sapere aude!, rci, deizmus, tapasztalati s nem tapasztalati ismeretek, analitikus s szisztematikus analitikus s szintetikus tletek, kopernikuszi fordulat, kategorikus imperativusz, abszolt eszme, trid-forma: tzis, antitzis, szintzis, dialektika. Ajnlott mqrszletek Descartes: Elmlkedsek a metafizikrl 1 3. Locke: rtekezs az emberi rtelemrQl II. knyv, I. fejezet, 1 5. , (Msodik) rtekezs a kormnyzatrl II., VII., XI XII.fejezet. Rousseau: A trsadalmi szerzQdsrQl, I II. knyv. Kant: Vlasz a krdsre: Mi a felvilgosods ?, A tiszta sz kritikja. Bevezets. Hegel: ElQadsok a vilgtrtnet filozfijrl (rszletek). Interdiszciplinris s kultrtrtneti vonatkozsok ajnlsa Irodalom: az olvasott mqvek rtelmezsvel sszefggQ filozfiai hatsok. Pldul: Kklasszicizmus, szentimentalizmus, rokok, romantika. Moliere: Tartuffe; Goethe: Werther; Csokonai: A tihanyi Ekhhoz, A Magnossghoz; Schiller, Babits, Kosztolnyi, Jzsef Attila, Bulgakov. Magyar nyelv: nyelv s megismers. Trtnelem: A trtnelem modern felfogsa s periodizcija. Magyar filozfia: Apczai Csere Jnos: Magyar Encyclopaedia (1655). Fizika: Kopernikusz, Galilei, Descartes, Newton, Leibniz. Kmia: Boyle. Mozart zenje. Ajnlott rsbeli s szbeli tmk  Semmi sincs az rtelemben, ami ne lett volna meg elQbb az rzkekben. (Locke) A hatalom s az egyn, a kzj s az egyni j.  A felvilgosods az ember kilbalsa maga okozta kiskorsgbl. (Kant) A felvilgosods kritikja. 19 20. szzadi filozfik Az individuum s a vilg viszonya, az individuum ltezse, vlasztsi lehetQsge, a hit s a ltezs, a dionszoszi , az apollni s a szkratszi idel,  minden rtk trtkelse , Isten halott, az rtkteremtQ ember,  ugyanannak rk visszatrse , a hatalom akarsa (Schopenhauer, Kierkegaard, Nietzsche, magyar filozfiai vonatkozsok: Hamvas Bla). A fenomenolgia mint ler mdszer s a priori tudomny, az emberi ltezs s lnyeg, szabadsg, vlaszts, felelQssg, szorongs, Semmi, a ltre vonatkoz krds jbli feltevse, a lt s a ltezQ, a ltet feltr mqvszet, a ltnek rejtQzkdsbQl val kilpse (Husserl, (Sartre, Heidegger). A vilg rtelmezsre, illetve megvltoztatsra trekvs, a vilg anyagi egysge, a praxis s a teria viszonya (Marx, magyar filozfia: Lukcs).A megismers, az elmletalkots stdiumai, rtelem s jelents, a kijelentsek logikai elemzse s igazolhatsga, nyelv s valsg, tudomnyfejlQds (Comte, Bcsi Kr, Wittgenstein, Kuhn, magyar filozfiai vonatkozsok,: pldul: Pauler kos, Polnyi Mihly, Lakatos Imre). Az emberi tr talakulsa a posztindusztrilis trsadalomban, manipullt fogyaszts, a tuds hatalmi krdss vlsa, metafizikai centrum megszqnse, metanarratvk megkrdQjelezQdse, diszkurzusok integrl szerepe (posztmodern, pl.Lyotard, Habermas). Fogalmak Individuum, egzisztencia;, eszttikai, etikai, vallsi stdium;, dionszoszi, apollni mqvszet, bermensch, fenomenolgia, egzisztencializmus, materializmus, pozitivizmus, (analitikus filozfia, logikai pozitivizmus), verifikci, falszifikci, nyelvjtkok, kijelents, paradigma, paradigma, posztmodern, manipulci. Ajnlott mqrszletek Schopenhauer: A vilg mint akarat s kpzet III. 31-33., IV.rsz (rszletek); Kierkegaard: Flelem s rettegs. ElQsz (brahm); Nietzsche: Imgyen szla Zarathusztra. ElQljr beszd, A hrom tvltozsrl, A felsQbbrendq emberrQl; Sartre: Mi az egzisztencializmus?; Heidegger: A mqalkots eredete (rszlet: Van? Gogh: ParasztcipQk); Marx: Tzisek Feuerbachrl; Comte: A pozitv szellem (rszletek); Schlick: A filozfia fordulata (rszletek); Carnap: A metafizika kikszblse (rszletek); Kuhn: A tudomnyos forradalmak szerkezete (rszletek); Lyotard: A posztmodern llapot (rszletek). Interdiszciplinris s kultrtrtneti vonatkozsok ajnlsa Irodalom: az olvasott mqvek rtelmezsvel sszefggQ filozfiai hatsok. Pldul: gGrg drmk, romantika, realizmus; Dosztojevszkij: Bqn s bqnhQds, Karamazov testvrek; Thomas Mann; egzisztencialistk, Sartre novelli s drmi; Camus regnyei; Semprun: A nagy utazs; Ady, Babits, Kosztolnyi, Szab LQrinc; avantgrd; Dry Tibor, Jzsef Attila; 20. szzadi epika, Esterhzy P., Tandori. Magyar nyelv: nyelv s gondolkods, nyelv s megismers, valsg s jelents. Trtnelem: vilgvallsok, keleti filozfik, Eurpa 1789 1914, Eurpa s a vilg a 19 20.szzadban, A ktplus vilg. Mqvszetek, ptszet, festszet. Matematika. Biolgia: Darwin. Fizika: Einstein, Heisenberg, Szilrd Le, Teller Ede, Wigner JenQ. Zene. Ajnlott rsbeli s szbeli tmk  Az ember az, amiv nmagt teszi. (Sartre). A kijelentsek igaz, illetve hamis volta.  AmirQl nem lehet beszlni, arrl hallgatni kell. ,  Nyelvem hatrai vilgom hatrait jelentik. (Wittgenstein);  Mirt van egyltaln ltezQ s nem inkbb semmi ? (Heidegger). A fogyaszti trsadalom, a manipulci. Szisztematikus megkzeltsmd TMAKRK TARTALMAK Mi a filozfia? A filozfia fogalma s trgya, eredete, viszonya a szaktudomnyokhoz, a vallshoz, a mqvszethez s a mindennapi lethez. Fogalmak Csodlkozs (thauma), , tapasztalat (empria), ktelkeds (szkepszis), logosz Ajnlott mqrszletek Platn: Hetedik levl. Karl Jaspers: Bevezets a filozfiba. Metafizika, ontolgia A ltrQl val gondolkods szletse, monizmus, dualizmus, pluralizmus, immanencia s transzcendencia. Fogalmak Arkh, logosz, metafizika, jelensg s valsg, idea, rszeseds (methexisz), visszaemlkezs (anamnzisz), szubsztancia, lnyeg, kauzalits, teleolgia, lt. Ajnlott mqrszletek Parmenidsz: 8.Tredk. Hrakleitosz: Tredkek. Platn: Barlanghasonlat. Arisztotelsz: Metafizika. Immanuel Kant: Prolegomena. Martin Heidegger: Mi a metafizika? Ismeretelmlet Szkepszis, racionalizmus s empirizmus, transzcendentalizmus, esszencializmus s fenomenalizmus. Fogalmak Idolumok, empria, racionalizmus, empirizmus, szkepszis, indukci, kriticizmus, transzcendentlis mdszer, Ding an sich, a priori szintetikus tlet, igazsg. Ajnlott mqrszletek Francis Bacon: Novum Organum. Ren Descartes: rtekezs a mdszerrQl. Immanuel Kant: A tiszta sz kritikja, ElQsz. Friedrich Nietzsche: A nem morlisan felfogott igazsgrl s hazugsgrl. Tudomnyfilozfia A tudomny fejlQdse s a klnbzQ korok tudomnyossgnak sszemrhetetlensge. Fogalmak Verifikci, falszifikci, norml tudomny, anomlia, paradigmavlts.Ajnlott mqrszletek Karl Popper: A tudomnyos kutats logikja. Thomas S. Kuhn: A tudomnyos forradalmak szerkezete. + egy vlaszthat magyar szerzQ (pl. Polnyi, Lakatos). Etika Eudaimonisztikus s ernyetikk, deontikus etika, etikai racionalizmus, emotivizmus, materilis s formlis etikk. Fogalmak Erny, mezotsz, igazsgossg, szabadsg, boldogsg, eudaimnisztikus etika, bqn, szabad akarat, Hume villja, maxima, autonmia, kategorikus imperativusz, szabadsg s felelQssg. Ajnlott mqrszletek Arisztotelsz: Nikomakhoszi ethika. Epikttosz: Kziknyvecske. Aurelius Augustinus: Vallomsok, A szabad akaratrl. David Hume: rtekezs az emberi termszetrQl. Immanuel Kant: A gyakorlati sz kritikja. Jean-Paul Sartre: Egzisztencializmus. Vallsfilozfia A hagyomnyos, metafizikus filozfiai istenkp s problmi, felbomlsa, a modern filozfiai istenkp. Fogalmak Hit s tuds, istenrv, racionalista vallskritika, termszetes szvalls, szemlyes Isten. Ajnlott mqrszletek Aurelius Augustinus: A rendrQl. Aquini Szent Tams: Summa theologiae. Voltaire: Filozfiai bc. Sren Kierkegaard: Flelem s reszkets. + egy vlaszthat 20. szzadi szerzQ (pl. Hamvas Bla). Politikai filozfia A politika filozfiai tematizlsa, elvlasztsa az etika krdseitQl, szerzQdselmletek, a modern polgri szabadsgfelfogs. Fogalmak Politika, npszuverenits, kzakarat, kzj, szabadsg, (pozitv) diszkriminci. Ajnlott mqrszletek Niccolo Machiavelli: A fejedelem. Jean-Jacques Rousseau: A trsadalmi szerzQdsrQl. John Stuart Mill: A szabadsgrl. + egy vlaszthat 20. szzadi szerzQ (pl. Bib Istvn). A tovbbhalads felttelei Tudatosuljon a tanulkban, hogy a filozfiai gondolkodsmd az emberi szellem minden ms tevkenysgi formjtl klnbzik, ugyanakkor tvzi azokat. A tanulk ismerjk fel a filozfia integrl, szintetizl s rtkhordoz szerept az emberi kultrban. Legyenek kpesek egy-egy szerzQ jellemzQ szvegeinek rtelmezsre, filozfiai fogalmak jellemzQ kontextusnak felismersre. Prbljanak htkznapi problmkat filozfiai krdsekknt is megfogalmazni. Elvrhat a trgyszerq, indulatmentes vitakultra, a logikus rvels, a tolerancia, a gondolati alternatvk szmbavtele, a vlaszts szabadsgnak s a szabadsg korltainak tudomsulvtele. BEVEZETS A FILOZFIBA 12. vfolyam  PAGE \* MERGEFORMAT 665 zt|t~tnuxuzuuuuuvv:w@Bhj.DFZ\֚46^fhjxѼѼzznY)hi:h/G4CJcHdhdhdhXrHhXrh/G4CJ)hi:h/G4CJcHdhdhdhWr)hi:h/G4CJcHdhdhdhVrHhksh$"CJHhVrh/G4CJ)hi:hVCJcHdhdhdhs&Hhs&hVCJhi:hl9)hi:hVCJcHdhdhdhs& hi:CJ"dfhjh?kd$$If0zW%Xaz $$If^a$$If$If?kd $$If0zW%Xaz x֥إܥޥJLڦԧ֧ا46`246H ymHhksh$"CJ)hi:h$"CJcHdhdhdhks hi:5CJ hl95CJ hi:5CJ)hi:hVCJcHdhdhdhs&hi:hl9 hi:CJ)hi:h/G4CJcHdhdhdhYrHhYrh/G4CJHhs&hVCJHhXrh/G4CJ*JLh``$$a$?kd@$$If0zW%Xaz $$If^a$$If$If?kd$$If0zW%Xaz ަҧԧ֧اnh$If?kd $$If0rO%Xar $$If^a$$If?kd$$If0rO%Xar 46d02h?kd $$If0rO%Xar $$If^a$$If$If?kd` $$If0rO%Xar246Hh?kd $$If0rO%Xar $$If^a$$If$If?kd $$If0rO%Xar $<>nh$If?kd@ $$If0rO%Xar $$If^a$$If?kd $$If0rO%Xar >@Blб:`bd³ijγҴ>@BlXZxLNPb JԻֻHJ)hi:h!CJcHdhdhdhs&Hhs&h!CJ)hi:h$"CJcHdhdhdhks hi:5CJ)hi:h!CJcHdhdhdhs&hi:hl9 hi:CJ?>@Blh?kd $$If0rO%Xar $$If^a$$If$If?kd $$If0rO%Xarб`bd³h?kd $$If0rO%Xar $$If^a$$If$If?kd` $$If0rO%Xar³ijҳҴ<>nh$If?kd $$If0rO%Xar $$If^a$$If?kd $$If0rO%Xar >@BlXZ|JLh?kd@$$If0rO%Xar $$If^a$$If$If?kd $$If0rO%XarLNPb JԻh?kd$$If0rO%Xar $$If^a$$If$If?kd$$If0rO%Xar Իֻnh$If?kd$$If0rO%Xar $$If^a$$If?kd`$$If0rO%Xar HJ~h^YPP$7`7a$$a$ $$a$?kd$$If0rO%Xar $$If^a$$If$If?kd $$If0rO%Xar J~ "$hxQnhxQnmHnHujhi:Uhi: hi:CJ hi:CJhi:0JCJ  "$$$ %&dPa$$7`7a$.00P. A!n"n#n$n%^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifz!vh55X#v#vX:V 55X4az^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar^$$Ifr!vh55X#v#vX:V 55X4ar8@8 Norml_HmHsHtHH@H Cmsor 1$$@&^a$6CJH@H Cmsor 2$$x@&a$5CJ HA@H Bekezds alap-betqtpusa\i@\ Norml tblzat :V 44 la ,k, Nem lista .W@. Kiemels254@4 lQfej  _$4 @4 lQlb  _$`C@"` Szvegtrzs behzssal$7^7a$ 56CJJ@2J l9 BuborkszvegCJOJQJ^JaJT%5H8yc/ $ 73HIT_`aw;<M    !!5!"""""%%%%6&#'$'%':')))) )****0*****+,,,,,---0000022222i4j4k4l4466666.77777::;=====]>^>_>`>u>@@@@ACCCCD:E;EZE[EfEqErEsEEEEFF FXFYFZF[FpFFFF-G.G/G0G9GGGGGGHHHHI I I IIIIIIIJJJJJJJJEKFKGK\KKKKrLsLtLuL~L3M4M5M6MKMANBNSNNNNNN"O#O$O%O:OOPPPPPPPPPPP QQQQRTSSbTTTT0000000000000000000000000000000 00 0 0 0 0 0 00 0 0 00 0 0 00 0 0 000 0 0 000 0 0 00 0 0 000 0 0 000 0 0 000 0 0 00 0 0 00 0 0 000 0 0 000 0 0 000 0 0 0000 0 0 0 0 0 00 0 0 000 0 0 000 0 0 000 0 0 00 0 000 00 0 0 00 0 0 000 0 0 00 0 0 00 0 0 000 0 0 000 0 0 00 0 0 000 0 0 00 0 0 00 0 0 00 0 0 00 0 0 00 0 0 000 0 0 00 0 0 00 0 0 000 0 0 00 0 0 00 0 0 000 0 0 00 0 00000@0@0 LH`a;<  !!""%%$'%'))****,,--0022j4k46677::==^>_>@@CC:E;ErEsEEFYFZFFF.G/GGGHH I IIIJJJJEKFKKKsLtL4M5MANBNNN#O$OOPPPPPQQbTTM90(4ccc$2 21t3 M90`4ccc$2 21t3 M90X4n4ccc$2 21t3 M90X4n4ccc$2 21t3 M90Xn1t3\3\h M90Xn1t3\3\hM90 x p M90X@ p M90Xo pM90 Xh M90 XhM90XDd(`DEM90X8DM90X@c3fUM90X k M90XxcM90Xk M90XkM90X8GTCHcM90 XpGHcCHcM90"XGHc$CM90$XGM90,`EM90.M9008%M902pwFM904M9063,fUM908M90:3ffUM90<M90>3%M90@P`FFM90BM90D3fM90FM90HM90JM90L$,<M90N\M90P@ވfЧM90R^j502M90TefghijkM90V<tu!!"htM90Xt3?f,M90M90CCCCCFIztx J$/4cfikqy<3vBISYn]:wFґ2>³>LԻ$0235678deghjlmnoprstuvwxz"1%<@F!l,2$,6i H_ci@0( |  B S  ?T%:PU[a  ! # ) 6 : Q Z ] i R!]!""-"7"e"r"~""8#F###$$;$A$C$K$M$S$T$X$,%7%l%w%%%''() )+)O)U)))********U+c+++,,--X.].8/=/111111112222#3(3332595;5C5M5T5J6W666&7+7Z8b88 9W:]:_:h:;;;;;;;;;;/<A<<<<<<== =j=r==>>>>>>> ???'?`?f?????@@4@:@d@h@@@AAAAAAAABBLBPBBBCCCCCC,D2DDDEEQFWFFFFF9G>G@GFG{GGGGGGUH]HdHoHxHHHHHHHIIIIIIIIIIIJJ@JIJJK KK\K`KKKKKKKKLL(LFLQLLLLLLL MMZMfMhMnMpMzMMMMMMMMMMMN#N$N*N:OBOCOMOZOaOuOOOOOO+P7P QQ,Q8QjQnQQQbTTT 5Goy ?#F#%(*(**\+c+1133 4 4s5t5_7`7I8V8F9S9>>0?1???DCEC FFGHLLMMRRbTlTmTTTw<M!5!""':'*0**+,,--0022!4466%7.777`>u>@ACCEEF FFFHHJJJGKKKuL~L6MKMBNSNOPQQbTTTT%:bTTT ktanterv1 ktanterv1 ktanterv1 Virg Andrs Virg Andrs Virg Andrs Virg AndrsNemereGykerneranMonster*$`@h ^`OJQJo( V!/G4l9i:xQnZ$"0HIT`aw;<M  !!5!"""%%%$'%':')))******,,,---000222j4k4l4666777::;===^>_>`>@@@CCC:E;EZE[EfErEsEEEFFYFZF[FFFF.G/G0GGGGHHH I I IIIIJJJJJJEKFKGKKKKsLtLuL4M5M6MANBNSNNNN#O$O%OOPPPPPPPPQQbTTT@55Xp55$  !#$&')+TPP P$@PPPP@@P"P$P&PT@P,P>P@PBPDP@PJPNPPPTPVPZPrUnknownMonsterkerneranGz Times New Roman5Symbol3& z Arial5& z!Tahoma"qȓrFWuuUH I+ I+!24d7T7T3H(?%l9)B E V E Z E T S A F I L O Z F I B A Kozk ZsuzsaMonster Oh+'0  ( D P \ ht|*B E V E Z E T S A F I L O Z F I B AWo E  Kozk Zsuzsa ozNormalsMonster9nsMicrosoft Word 10.0@;@"@N@J\" I՜.+,D՜.+,T hp|  FPI+7TA *B E V E Z E T S A F I L O Z F I B A CmD@8_AdHocReviewCycleID_EmailSubject _AuthorEmail_AuthorEmailDisplayName_ReviewingToolsShownOnce7Lfilozfia tantervwnanna.kerner@okszi.hunceKerner Anna (OKSZI)nceern  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{}~Root Entry F"Data |1TableEWordDocument0SummaryInformation(DocumentSummaryInformation8CompObjl  FMicrosoft Word dokumentum MSWordDocWord.Document.89q