ࡱ> OQN5@PEbjbj220TXX B4 4 4 8l $ Dg  NPPPPPP$SRptu t 6    :  N  N   Px"4 0 RdHg |  tt$D "EMBERISMERET S ETIKA 11. vfolyam vi raszm: 37 Clok s feladatok Minden tapasztalatszerzs s gondolkods vgsQ soron az ember nmegrtsnek elmlytst szolglja. Az etika oktatsnak alapvetQ clja, hogy fogalmi kereteket nyjtson az ember sajtos lthelyzetnek s az emberi egyttls alapelveinek rtelmezshez. Bemutatja az emberi kapcsolatok vilgt s tudatostja azokat az rtkdilemmkat, melyek a tetteirt felelQs lny, az ember sorstl elvlaszthatatlanok. Megismertet a helyes magatarts s a j dnts vezrelveirQl, az ernyek mibenltrQl foly  civilizcink trtnetvel egyidQs  disputban kirlelt fQbb llspontokkal, rtkelvekkel s rvelsi mdokkal. Fejlesztsi kvetelmnyek Az erklcsi rzk kimqvelse a sajt magunk s a msok sorsrt viselt felelQssg tudatostsa, a vlasztsi helyzetek elemzse s az etika alapfogalmainak elsajttsa rvn. Az nll tjkozdshoz s a tudatos letvezetshez szksges jellemvonsok, kszsgek s ismeretek fejlesztse. Elemi szintq jrtassg elsajttsa az etikai gondolkods alapkrdseiben, fejlQdsnek fQbb llomsait s a legfontosabb etikai rvelsi mdokat illetQen. Az etikai llspontok megvitatsnak kpessge, a sajt meggyQzQds kommuniklshoz s a msok meggyQzQdsnek megrtshez, tisztelethez szksges intellektulis kpessgek kifejlesztse. A civilizcinkban ltalnosan elfogadott etikai s letvezetsi normk rtelmnek sokoldal megvilgtsa. Az etikai gondolkods s ms tudsnemek (valls, mqvszet, tudomny) viszonynak megrtse. BelpQ tevkenysgformk Mindennapos lethelyzetek, dntsi szitucik elemzse. Feladatok, pldk az erklcsi dilemmk felismersnek s rtelmezsnek gyakoroltatsra. Az irodalmi, trtnelmi stb. tanulmnyok sorn megismert esetek feldolgozsa etikai tartalmuk szerint. Szvegelemzs. Irnytott vitk, szerepjtkok. TMAKRK TARTALMAK Az emberi termszet A klnfle tudsterletek emberkpnek sajtossga s sszefggse. Biolgiai s kulturlis evolci. Az ember trtnetisge. Az eszes lny (tudat, ntudat, szimbolikus gondolkods, nyelvhasznlat; az rzelmek s a kpzelet szerepe). A trsas lny (csoport s egyn; a tudatos viselkeds eredendQ szocilis jellege). Az alkot ember (tudatos krnyezetalakts, eszkzhasznlat, clkvets, munka, munkamegoszts). Tnyek s rtkek; a nyelvi megrts trgyi-instrumentlis, illetve normatv-kommunikatv mozzanatnak sszefggse. A kultra fogalma. A hagyomny rtelme. Normakvets, szokserklcs, az individulis etika kialakulsa. Az erklcsi lny A trsas lny (csoport s egyn); a tudatos viselkeds eredendQ szocilis jellege n s te. A msik szerepe az ntudatos n kialakulsban. Az ntudat reflexivitsa s nyitottsga. nazonossg s nmegvalsts a trsas kapcsolatokban. Autonmia s egymsra utaltsg. Normakvets, szokserklcs, az individulis etika kialakulsa. Az emberi kapcsolatok erklcsi vonatkozsai: rszvt, hqsg, klcsnssg,szeretet. Az ember mltsga.Az erklcsi cselekedet felttelei A szabadsg rtelmezs klnfle blcseleti iskolk felfogsa szerint. A vlaszts szabadsga s az ember felelQssge. A tetteinkrt viselt felelQssg s a msok sorsrt rnk hrul felelQssg sszefggse. Szabadsg s meghatrozottsg. Szndk s kvetkezmny. Trvny s lelkiismeret. A szenveds tapasztalata s magyarzatai. A rossz eredete. Az ember bqnssge s jravalsga a keresztny hagyomnyban. J s rossz megklnbz,Ff^ x.0`b[sqrst@D̺ƨƂvdRRNh #h CJcHdhdhdhsF#h CJcHdhdhdhsFHhsFh CJ#h CJcHdhdhdhsF&h 5CJcHdhdhdhsF#h CJcHdhdhdhsFHh{sFh CJ h CJ h CJh 0JCJ,h hq5CJcHdhdhdhSu h 5CJ h 5CJ ,Ff^ "x0b[fqr $$If^a$$If$7^7a$$7`7a$ $$a$$a$$$a$ $$xa$DNErsVn?kdW$$If0%a $$If^a$$If?kd$$If0%a(*TVX< x 2!R!".//D/00&1j3|3~33trfT#h CJcHdhdhdhsFHhsFh CJU#h CJcHdhdhdhsF#h CJcHdhdhdhsF#h CJcHdhdhdhsF&h 5CJcHdhdhdhsFh HhsFh CJHhsFh CJHhsh CJHhsFh CJ h CJ h 5CJVX//H/0n?kd$$If0%a $$If^a$$If?kd$$If0%atetsnek kpessge. Az erklcsi trvnykezs egyetemessgignye s a lehetsges j letformk sokflesge. Materilis s formlis etikk. Az etika megalapozsa A tekintlyelvq, termszetjogi (teleologikus), ktelessg-, utilitrius, felelQssg- s konszenzusetikk rvelsi mdjnak alapjai s sszefggse, az etikai gondolkods trtnetbQl vett klasszikus pldk alapjn. Az ernyek s a jellem A jellem s az illem. Kpessgek s ernyek. Trekvs a jra (a j akarat). nnevels, nfegyelem. Erklcsi alaprtkek az eurpai civilizciban: a szemlyisg integritsa, knyszermentessg, klcsnssg, mltnyossg, rszvt, tisztelet, odaads, a szenvedsokozs tilalma. Az alapvetQ ernyek. ernyek nhny klasszikus s modern rtelmezse. A szeretet forrsai s nemei.Szeretet s erklcs A szeretet forrsai s nemei. A szemlyi szabadsg s az individulis szeretet sszefggse. Szeretetkapcsolat s nmegrts. Szolglat s kmlet: nkorltozs vagy nmegvalsts? Szeretet, harc, gyqllet, ldozat. Szemly s erklcs letclok s szksgletek. A jlt fogalma. Az let minQsge. A szemlyes kapcsolatok erklcsi dilemmi. Csaldi kapcsolatok, hzaslet, nemi erklcs. Bartsg, rszvt, segtsg. Munkaerklcs. Etikus fogyaszts. Pldakvets, pldakpek. Trsadalom s erklcs Etikai kzssg s trsadalom. Erklcs s jog eltrQ illetkessge. Szemlyes elktelezettsg s tolerancia. Hazaszeretet. A trsadalmi identits szerkezete. Erklcs s politika. Trvnytisztelet s a polgri engedetlensg irnti ktelessg. Trsadalmi szolidarits, trsadalmi igazsgossg. Etika s gazdasg. Valls s erklcs A keresztnysg erklcsi tantsnak lnyege. Az - s jszvetsgi etika sszefggse. Az ember lthelyzete s felelQssge a keresztny egyhzak s ms vilgvallsok felfogsa szerint. A keresztny erklcsi felfogs hatsa az eurpai civilizci fejlQdsre. Vallserklcs s vilgi etika viszonya. Az etika transzcendens megalapozsnak ignye. Korunk erklcsi kihvsai A tudomnyos-technolgiai fejlQds etikai dilemmi. A gntechnolgiai, a szletsszablyozs, a npessgrobbans, a modern orvosls, az regeds s az emberhez mlt hall erklcsi krdsei. A jvQ nemzedkekkel, ms lnyekkel, illetve az lQvilg rendjnek s sokflesgnek megQrzsvel kapcsolatos ktelessgeink termszete. Vita az llatok jogairl.A globlis felelQssg krdsei A jvQ nemzedkekkel, ms lnyekkel, illetve az lQvilg rendjnek s sokflesgnek megQrzsvel kapcsolatos ktelessgeink termszete. Vita az llatok jogairl. Az etika emberkzpontsgnak rtelmezse. Tovbbhalads felttelei A tanul ismerje az etika alapfogalmainak jelentst. Tanulja meg felismerni az erklcsi rtkek konfliktust mindennapos lethelyzetekben. Tudjon rvelni sajt etikai meggyQzQdse mellett. rtse s rtelmezze felelQssgt a maga s a msok sorsrt, a fldi lQvilg jvQjrt. EMBERISMERET S ETIKA 11. vfolyam  PAGE \* MERGEFORMAT 456 00*14 4J45n?kd$$If0%a $$If^a$$If?kd\$$If0%a344 4F4H4J44556$68 848:::===>?@@@@@@ BBdBfBhBBBxxfx^X h CJh 0JCJ#h CJcHdhdhdhsF#h CJcHdhdhdhsF&h 5CJcHdhdhdhsFHhsFh CJ h 5CJ#h CJcHdhdhdhsF#h CJcHdhdhdhsF&h 5CJcHdhdhdhsFh h CJHhsFh CJ"56(68 888:n?kda$$If0%a $$If^a$$If?kd $$If0%a:::===@n?kd$$If0%a $$If^a$$If?kd$$If0%a@@@fBhBBDDJEnd_]J$$ %&dPa$$a$ $$a$?kd$$If0%a $$If^a$$If?kdf$$If0%aBDEE>E@EFEHEPEhqmHnHujh Uh h CJJELENEPE.00P. A!n"n#n$n%U$$If!vh55#v#v:V 554U$$If!vh55#v#v:V 554U$$If!vh55#v#v:V 554U$$If!vh55#v#v:V 554U$$If!vh55#v#v:V 554U$$If!vh55#v#v:V 554U$$If!vh55#v#v:V 554U$$If!vh55#v#v:V 554U$$If!vh55#v#v:V 554U$$If!vh55#v#v:V 554U$$If!vh55#v#v:V 554U$$If!vh55#v#v:V 5548@8 Norml_HmHsHtHHA@H Bekezds alap-betqtpusa\i@\ Norml tblzat :V 44 la ,k@, Nem lista .W@. Kiemels25J@J q BuborkszvegCJOJQJ^JaJLT#3FP1[fqrs   01H !9 hi IJM000M9000000000000 00 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 000@0My0 hrs  01 !hi MM90 M90 M90 M90 M90 M90 M90 @M90 M90 xM90 M90  PM90 M90  XM90 M90 M90 M90 M90 M90 M90 M90 M90 M90 $M90 M90 M90AAAAAD3BPE$(rV05:@JEPE#%&')NE#:>D!#8  JM3Equ M N JM* HN 8 ,JM#8 JMJakabGyJakabGyJakabGyJakabGyJakabGyJakabGyJakabGyNemeregyMonsterq 1[frs   01H !9 hi} JMM@33dH33p LPPPP,@PPPPP.UnknownMonsterJakabGyGz Times New Roman5Symbol3& z Arial5& z!Tahoma"q{sFSuCtF+ .+ .!nnd24dH(?#qEMBERISMERET S ETIKAJakabGyMonsterOh+'0   < H T `lt|EMBERISMERET S ETIKA1MBEJakabGyakaakaNormalMonster6nsMicrosoft Word 10.0@xA@o@r@="+՜.+,0 hp|  OKI. A EMBERISMERET S ETIKA Cm  !"#$%&'()*,-./012456789:;<=?@ABCDEGHIJKLMPRoot Entry F8"RData +1Table3WordDocument0TSummaryInformation(>DocumentSummaryInformation8FCompObjl  FMicrosoft Word dokumentum MSWordDocWord.Document.89q