ĐĎॹá>ţ˙ >@ţ˙˙˙=˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙ěĽÁqż .bjbjt+t+0HAAŘh˙˙˙˙˙˙]00008h„,0§śââ4ĐŇŇŇŇŇŇ$]ôQ ŒöąöŽź&ŽŽŽFĐ00ĐŽ"ŽĐа PŰ$‡śýÂ00\RĐEMBER- ÉS TÁRSADALOMISMERET, ETIKA 7. évfolyam Évi óraszám: 37 Célok és feladatok A hetedik évfolyamon belépQ új tantárgy az elsQ félévben az emberi természet, a második félévben a társas kapcsolatok sajátosságait tárgyalja oly módon, hogy ötvözi a leíró embertudományokat (lélektan, szociológia) a normatív etikával. A tárgy egyszerre szolgálhatja az általános mqveltség gyarapítását, a világszemlélet és az erkölcsi értékrend alakulását. Fejleszti az önismeretet, felkészít a kulturált társaskapcsolatok építésére és fenntartására. Hozzájárul a differenciált emberkép és identitástudat alakulásához. Fejlesztési követelmények A tárgy segíti a személyiségjegyek fejlesztését: a társaskapcsolatokban szükséges normák készségek kialakítását, az ember és környezete viszonyának reális érzékelését, a nyitottság, a bátorság és a humorérzék emberi értékként való kezelését. Megalapozza továbbá a tanulók toleráns törvénytisztelQ magatartását, kulturált vitakészségét. BelépQ tevékenységformák Beszélgetés (szabad asszociációk, vélemények felszínre hozása és ütköztetése, hipotézisek bizonyítása és cáfolata, szövegek megbeszélése és elemzése). A játék (szerepjáték, szociodráma). Kutatás (önmaguk, események, helyzetek megfigyelése és elemzése, megismerkedés és interjú szakemberekkel, adatok és tények összegyqjtése, rendezése és elemzése, kísérletek, írásos és szóbeli kutatási beszámolók készítése). Kiegészíthetik bibliográfia készítése, a tanultak és feltártak vizuális megjelenítése, olvasmány- és esemény napló vezetése, sajtófigyelés, élménybeszámoló készítése, a tanult témaköröket bemutató kiállítások rendezése, segítségre szorulók megismerése, és megsegítése, cselekvési program készítése (saját maga, társai, környezete és a helyi társadalom számára), meditáció, szemlélQdés; mqvészi alkotás létrehozása egyénileg vagy közösen TÉMAKÖRÖK TARTALMAK Az emberi természet Az ember egyedfejlQdése A születés elQtti idQszak és a születés. Életszakaszok: csecsemQkor, kisgyermekkor, kisiskoláskor, serdülQkor, ifjúkor, felnQttkor, öregkor. Test és lélek A test és a lélek egysége. Egészség, betegség, fogyatékosság, egészség és egész-ség. Testünk és egészségünk iránti felelQsségünk. Pszichikus mqködésünk és mozgatóink Érzékelés és cselekvés. Ösztönök, indulatok, érzések, érzelmek, értékelés. Megismerés, gondolkodás. Meghatározottságaink és gyökereink. Szükségleteink és érdekeink. ElQítéleteink. Nyitottság, empátia és tolerancia. Ismert és rejtett, aktuális és ideális énjeink. Egyén és személy Kommunikáció, nyelv, gondolkodás Nyelv és kommunikáció. Intelligencia, okosság, bölcsesség. Megismerés és tudás. Adottság, készség, Kképesség, tehetség. Problémamegoldás, tanulás. Emberi szellem, emberi kiteljesedés Kíváncsiság. Kreativitás, intuíció. Hit és tudás. Önmegvalósítás, önszeretet, önzés. Siker és boldogság. Öröm és szenvedés. Az ember mint értékelQ és erkölcsi lény Értékek és normák. Az értékelés és nehézségei. IllendQség, helyesség, igazságosság. Jó és rossz. Szokások és erkölcsök. A cselekvQ szabadsága, érettsége és tudatossága. Választás és döntés. Szándék és tett. A hiba és a bqn. A lelkiismeret. Az erények. A helyes életvezetés alapelvei. Társas kapcsolatok Társaink SzülQ és gyermek, testvérek, házastársak. Barátság. Munkatársak, diáktársak. Nemzetiségi és nemzeti hovatartozás. Kapcsolatok A kapcsolatok szimmetriája. Rokonszenv és ellenszenv. Pszinteség és hazugság. Hqség. Engedelmesség, tekintély, kritika. ElQítéletesség és nyitottság. Alkalmazkodás és önállóság. Gyávaság és bátorság. Bizalom. ErQszak, jogos önvédelem. Nemiség, szerelem, házasság Férfi és nQi szerepek. A nemi érettség. Szerelem és házasság. A házasság, mint szövetség, mint otthonteremtés, mint biológia, érzelmi, gazdasági, jogi, erkölcsi szövetség, mint szeretetkapcsolat és életadás. Konfliktusok a házasságban és megoldásuk. Az emberi társadalom Az ember mint csoportlény. Egyén és közösség. Magánélet és közélet a társadalomban. Munka, gazdaság, alkotás Fizikai és szellemi munka. A munka mint szaktudás, az alkotás mint jog és kötelesség. Megélhetés, gazdálkodás, jólét. Tulajdon. Vállalkozás. Kultúra és mqvelQdés Társadalom, kultúra, vallás. Kultúra és civilizáció. Kultúra és mqvelQdés. Mqveltség és képzettség. Életszínvonal, életmód és életminQség Jólét és jól-lét. MunkaidQ, szabadidQ, szórakozás. Otthonteremtés. Háztartás. Ünnep és ünneplés. Az élet értelme az értelmes élet. Ember és természet Beavatkozás, uralom, felelQsség. Természet és világegyetem, környezetvédelem. Hit, világszemlélet, vallás Megismerés, hit, meggyQzQdés. Természetkép, világkép, világszemlélet. Istenhitek és vallások. A vallás mint hit, ismeret, élmény, szertartás, rítus és közösség. A vallás mint világmagyarázat. Egyéni és közösségi értékek A demokratikus állampolgárság értékei: a közjó, az egyén jogai, törvényesség, emberi jogok, más kultúrák tisztelete, hagyománytisztelet, igazság, törvényesség, igazságosság, a polgári állam értékei. Társadalmi közösségek. Az egyén és közösség a társadalomban. Döntés, megegyezés, együttmqködés, többség, kisebbség. A továbbhaladás feltételei Az emberrel, a társadalommal és az erkölccsel kapcsolatos ismeretszerzési és -feldolgozási képességek fejlQdése. Életkorának megfelelQ szinten legyen képes különbözQ forrásokból ismeretek összegyqjtésére, osztályozására, elemzésére, a köztük lévQ összefüggések keresésére és azokból következtetések levonására. Az emberrel, a társadalommal és az erkölccsel kapcsolatos tudását, véleményét legyen képes kifejezni, mások megnyilatkozását legyen képes értelmezni. Legyen tisztában az egyéni és közösségi értékekkel, az alapvetQ állampolgári jogokkal és kötelességekkel. Legyen képes erkölcsi értékeket felismerni, tudjon különbséget tenni a jó és rossz, az igaz és hamis, valamint a szép és a rút között. EMBER- ÉS TÁRSADALOMISMERET, ETIKA 7. évfolyam  PAGE \* MERGEFORMAT 382 PAGE  PAGE 382 F^~˘¤<TŽZst…–ú * , D Z h ˘ ° 0>ęR‚¨°âČ"&p68€@BUVxČÚŰÜÝ 2>?VR@ű÷óîëčäčäčîëčäčîëäčäčäčäčŮč÷óčóčóčÎčóčĂÎčÎčóčóč¸č­¸čó¸ ¸čóč5CJcHdhrĚsFgHHhrĚsFHCJCJcHdhrĚsFgHHhqĚsFHCJCJcHdhqĚsFgHCJcHdhxĚsFgH6CJCJCJ0JCJ5CJ5CJ5CJ ;F^~¤Ztú , PRh~€‚ŹŽ°âöďěăěăěăŢŢŰÔÔś\ŰŰŁ Ű$$Ö§%§%$$Ö0ܧ%ÜË$„Ş$$$„7$$¤ŕ¤đ$$$¤đ$$¤Đ¤xF^~¤Ztú , PRh~€‚ŹŽ°âţ$&p°R 2 " $Ú$Ü$%'’'Č'6*b+D-F-Ô-Ú-.. . . .ýýýűýýűýýűýýűýůůýůýůýůůýűýýűůůůůůů 2âţ$&pABTUVx  2ݰRŒŽś¸řÚL×řÚź×řÚP××ÄÜ×řڌ×řÚ×řÚX××$$Ö§%§%$$$Ö0ܧ%ÜË$„Ş$@ đޏşÎśĐxźŞäîZt 2 š Ä ţ L!Đ!ä!V"~"Ŕ"##X#Ü$%˛%Î%:&V&˘&¤&Ň&d'’'Ć'Č'<(|(~(’(ě*+D-¤-Ś-Ň-Ô-Ú-Ü-ŕ-â-ôńôńíńíńíńôńíńíâńíńíńâńíń×ńíń×ńíńíńĚńÁńśĚÁńąŽńŞńŞńŞńĽĽ˘Ľ› j0JUmH jU6CJCJ0JCJHhvĚsFHCJCJcHdhwĚsFgHCJcHdhvĚsFgHCJcHdhuĚsFgHCJcHdhtĚsFgH5CJCJCJcHdhsĚsFgH<¸şÎ´śĐ¨ŞäíîYZt  2 ü ţ L!T"V"ěřéâÄčéâÄdéâİéâĤéâÄđéâİéâĐ$$Ö0ܧ%ÜË$„Ş$$$$Ö§%§%V"~"##X#Ú$Ü$%'’'Č'6*b+D-F-Ţ-ŕ-ň-ô-ö-üő×|üő×lüő×ÎËĆĆĸįŤÄ„h&`#$„ř˙„ $$&d ĆŚ%$„7$$$¤ŕ¤đ$$Ö0ܧ%ÜË$„Ş$$â-î-đ-ň-ö-ř-..... .ýöýöýöńöý0JmH j0JU0J ö-. . . . .öňđđđ„h&`#$„ř˙„.00P}°‚. °ĆA!°n"°n#n$n%°° °  [0@ń˙0 Normál_HmHsHtH@A@ň˙Ą@ Bekezdés alap-betqtípusa&W@˘ń& Kiemelés25, @, ÉlQláb  Ƹp#")@˘" OldalszámAH˙˙˙˙MXgggj@â- ."â¸V"ö- . !# .˙˙UnknownJakabGy/FJMTX_cj!”˙•€!•!´˙•€čů§ť‹–^gŘ?B8 = ĆËAG„ŠśťŘ?B˙˙ JakabGy0D:\Dokumentumok\KERETTANTERV\húzotthetedikes.docJakabGycC:\WINNT\Profiles\Jakabgy\Application Data\Microsoft\Word\Automatikusan mentett húzotthetedikes.asdJakabGycC:\WINNT\Profiles\Jakabgy\Application Data\Microsoft\Word\Automatikusan mentett húzotthetedikes.asdJakabGycC:\WINNT\Profiles\Jakabgy\Application Data\Microsoft\Word\Automatikusan mentett húzotthetedikes.asdJakabGycC:\WINNT\Profiles\Jakabgy\Application Data\Microsoft\Word\Automatikusan mentett húzotthetedikes.asdNemeregyC:\TEMP\húzotthetedikes.doc˙@€üD¸ŹHHH…… 5 555555A@@@@ @ @@@@,@@@<@@ @"@&@(@\@G‡ŸTimes New Roman5€Symbol3& ‡ŸArial"qˆˆđÄŠlĚsFCtFCtFMÖ (!đnndˆ‚‚20d!˙˙"EMBER- ÉS TÁRSADALOMISMERET, ETIKAJakabGyNemeregyţ˙ŕ…ŸňůOhŤ‘+'łŮ0œ˜ ĚŘčô $0 L X d p|„Œ”â#EMBER- ÉS TÁRSADALOMISMERET, ETIKAsMBEJakabGyakaakaNormal Nemeregy TÁ3meMicrosoft Word 8.0M@q@´|tśýÂ@ †ZĺňÂ@´|tśýÂMÖţ˙ŐÍ՜.“—+,ůŽDŐÍ՜.“—+,ůŽP  hp|„Œ” œ¤Ź´ ź ëâOKI( !1 #EMBER- ÉS TÁRSADALOMISMERET, ETIKA Title˜ 6> _PID_GUIDâAN{773E9916-698D-11D7-8B83-00902777E78A}  !"#$ţ˙˙˙&'()*+,ţ˙˙˙./01234ţ˙˙˙6789:;<ţ˙˙˙ý˙˙˙?ţ˙˙˙ţ˙˙˙ţ˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙Root Entry˙˙˙˙˙˙˙˙ ŔF@—5Ě´ýÂĐő*‡śýÂA€1Table˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙%WordDocument˙˙˙˙˙˙˙˙0HSummaryInformation(˙˙˙˙-DocumentSummaryInformation8˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙5CompObj˙˙˙˙lObjectPool˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙Đő*‡śýÂĐő*‡śýÂ˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙ţ˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙˙ţ˙ ˙˙˙˙ ŔFMicrosoft Word dokumentum MSWordDocWord.Document.8ô9˛q